Recensie Ster van het Noorden van D.B. John

Genre: thriller

Uitgever: Cargo

ISBN: 978 94 031 1870 3

Uitvoering: paperback

Aantal pagina’s: 444

Uitgave: augustus 2018

‘Een explosieve en angstaanjagende thriller over Noord-Korea’ staat op de omslag en daar is geen woord te veel mee gezegd. De proloog van het boek speelt zich af in de zomer van 1998 op het strand in Zuid-Korea. Een jongen en een meisje genieten van het verlaten strand en van elkaar tot plotseling een duikboot omhoogkomt en er gemaskerde en bewapende mannen aan land springen. Daarna gaat het boek verder en speelt de rest zich af in 2010.

Jenna Williams, de tweelingzus van het twaalf jaar geleden vermiste meisje, woont in Amerika en kan het niet verkroppen dat ze nooit meer iets over haar zus na diens verdwijning heeft gehoord. De meisjes, half Koreaans en half Amerikaans, waren destijds aan het studeren in Amerika. Na haar studie te hebben afgerond heeft Jenna een goede baan aangenomen, maar haar verdwenen zus laat haar niet los. Jenna’s pogingen om verdere informatie in te winnen, wekken de interesse van de CIA. Zij wordt benaderd en uiteindelijk gerecruteerd om bij de geheime dienst te gaan werken. Klaargestoomd om op missie te gaan naar Noord-Korea. In ruil daarvoor krijgt ze alle hulp om uit te zoeken wat er met haar zus gebeurd is en of ze nog in leven is.

Naast deze verhaallijn van Jenna zijn er nog twee verhaallijnen die elkaar afwisselen in het boek. Die van een kolonel in het Noord-Koreaanse leger, Cho, en die van een oude vrouw, Moon, die probeert te overleven in de straten van Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea. Hebben die drie verhaallijnen aanvankelijk niets met elkaar te maken, later komen die lijntjes op een mooie manier bij elkaar. Het is duidelijk dat de schrijver veel kennis heeft over het reilen en zeilen in zowel Noord als Zuid-Korea. Het is fascinerend om uitgebreide details van het leven daar mee te krijgen. Dat alles is verpakt in een meeslepend, spannend verhaal. De Noord-Koreaanse kolonel Cho wordt uitgekozen door de partijbonzen om op handelsmissie naar de Verenigde Staten te gaan. Groot is zijn verbazing als hij ziet in wat voor een wereld hij terecht komt. Helemaal niet die verdorven, gedegenereerde maatschappij wat hem altijd is voorgehouden, maar een open omgeving met aardige mensen. Enigszins confuus keert hij terug naar Noord-Korea. Bij aankomst krijgt hij meteen een Mercedes cadeau evenals exquise flessen wijn en sterkedrank, als dank van de Grote Leider.

Hoe anders verloopt het Jenna die op haar beurt met een Amerikaanse missie naar Noord-Korea vertrekt. Aan alle kanten spat het (wederzijdse) wantrouwen ervan af. Mondjesmaat komt ze meer te weten over wat er met haar zus gebeurd is. Maar ze komt nog achter veel meer zaken; schokkende dingen die ze liever niet had willen weten. Ondertussen loopt de derde verhaallijn, of liever strompelt ze voort. Via de oude Noord-Koreaanse vrouw, Moon, geeft de schrijver een beeld van het dagelijks leven in Noord-Korea. Schrijnend is het om te lezen hoe de mensen daar niet alleen nauwelijks in hun levensonderhoud kunnen voorzien, maar ook hoe enorm groot het onderlinge wantrouwen is. Als je iemand aangeeft die iets gedaan heeft of gezegd heeft wat niet conform het regime is, krijg je daarvoor beloond. Dit heeft tot gevolg dat iedereen elkaar bespioneert. Het aloude adagio: Verdeel en Heers, krijgt hier een duidelijke invulling.

Een boek dat niet alleen buitengewoon spannend en meeslepend is, maar je ook nog eens nieuwe inzichten bijbrengt van een wereld die verscholen en verborgen is, maakt dit tot een bijzondere leeservaring. Dat aan het eind van het boek de schrijver wat uit de bocht vliegt en ter wille van het verhaal de geloofwaardigheid enigszins geweld aandoet, neem ik graag voor lief. Na afloop van het verhaal komt het nawoord van de schrijver; dat is onthutsend en verontrustend.

Dit is een fantastisch boek, vol vaart en passie geschreven.

bottom of page